Julkaistu 24.2.2016

Toimivat kotisivut ovat hyvää asiakaspalvelua

eli huonot tai puuttuvat sivut = huonoa asiakaspalvelua

Tämän tästä törmää päättäjiin, jotka ilmoittavat heidän kotisivunsa olevan hyödyttömiä. Tässä muutama sitaatti:

arvotonta paskaa ja turhaa hömpötystä

ei ne aiemminkaan ole tuottanut mitään, miksi niihin investoida?

tai vaikkapa tämä usein kuultu helmi

meillä on jo sivut ja ne toimii ihan hyvin, ei niille nyt tarvitse tehdä mitään

 

Kuulostaako tutulta?

Jos erehtyy kysymään perusteita väitteille, esimerkiksi numeerista näyttöä, huomaa varsin nopeasti ettei näyttöä löydy. Väitteet perustuvatkin useimmiten pettymyksiin tyyliin

kun mitään ei tapahtunutkaan vaikka investoitiin 5 vuotta sitten tuhansia uusiin sivuihin

Uskomattomin väite kuultiin hiljattain eräältä rakennuttajalta. He ovat toteuttamassa Suomen isoimpiin kuuluvaa ostos/urheilukeskus -tyyppistä projektia, jossa on erittäin tärkeää viestittää asiakkaille, sijoittajille, vuokralaisille, sidosryhmille ja suurelle yleisölle.

Kysyttäessä eikö kohteelle tulisi toteuttaa omat kotisivut vastaus oli tyrmistyttävä

ei tarvitse, rakennusyhtiöllä on omilla sivuillaan kohteesta tietoa

Vastaus on samaa luokkaa kuin jos sinä lohkaisisit

”en kerro, kysy naapuriltani – sillä ehkä on minun osoite ja puhelinnumero”

Uskomatonta!

Esimerkkien väitteet johtuvat pitkälti siitä, ettei olla sisäistetty kaksi itsestään selvää asiaa

  1. Sivusto on miellettävä investoinniksi siinä missä mikä tahansa muukin hankinta. Sille on asetettava selvät ja mitattavat tavoitteet. Kuinka muuten voi oikeasti tietää vastaako sivu odotuksia tai ei? Onnistuiko investointi?
  2. Sivusto on miellettävä asiakaspalveluksi. Varustelekan johtaja ilmaisi asian näinkin selkeästi
    ”Toimivat kotisivut ovat ennen kaikkea hyvää asiakaspalvelua

 

Päättäjä!

Koska viimeksi teit laitehankinnan ilman investointilaskelmaa? Aivan, samalla tavalla tulee toimia kotisivujen kohdalta.

Niitä tulee myös muistaa huoltaa eli ylläpitää säännöllisesti ja silloinkin tavoitteellisesti.