Julkaistu 20.2.2016

Opas – mistä tunnistan hyvät sivut?

Se tärkein asia eli viestisi

Ennen kuin käsittelemme asiaa sen enempää on syytä määritellä termejä.

Verkkosivusto (sivusto) koostuu tyypillisesti monesta eri sivusta kuten esimerkiksi kotisivusta (=aloitussivu eli se sivu joka näytetään kävijälle kun hän kirjoittaa sinun kotisivuosoitteesi selaimeen), tuotesivusta, yhteydenottosivusta jne. Jos sinulla on vain yksi sivu se on silloin yhtä kuin sivustosi. Tyypillisesti tämänkaltainen sivu on jaoteltu osiin ja on käytännössä monen sivun yhdistelmä yhdeksi ”korkeaksi, pitkäksi” sivuksi. Niitä kutsutaankin One Pageriksi (Yksisivuiseksi).

Sivun olemassaolon keskeisin syy on siis näyttää viestisi, siksi sen tulee näkyä heti ja olla keskiössä.

 

Mikä viesti?

Viestisi on se syy miksi kävijät ylipäätänsä tulevat sivullesi. Se on sinun seireenilaulu ohikulkeville aluksille, verkkopyydys, sisäänheittäjä jne. Sivustollasi on tyypillisesti monta eri viestiä, jokaisella sivulla oma.

Viestisi on yhtä kuin tavoitteesi ja sen tulee olla selkeä ja mitattava. Itsestäänselvyytenä sen tulee myös vastata asiakkaan tarpeeseen.

 

Mikä tavoite ja kuinka sen löytää?

Tavoite löytyy esimerkiksi kysymällä itseltäsi mitä haluat kävijältä? Kyseessä voisi olla vaikkapa tilaus, s-posti osoite, tuote-esittelyn katsominen, tapahtuma-ajankohdan tiedottaminen, oppaan lataaminen, yhteydenoton mahdollistaminen jne.

Kun tavoite on kirkastunut ja siitä on saatu aikaiseksi viesti, tulee varmistaa sen perillemeno kävijälle. Siksi kaikki turhat asiat jotka eivät edistä sen näkyvyyttä tulee poistaa.

 

Mitkä turhat asiat?

Lyhyt vastaus on kaikki asiat jotka eivät edistä viestisi perillemenoa. Esimerkiksi vaikkapa:

  • Ponnahdusikkunat (Pop up) – vältä niitten käyttöä ainakin heti sivulle tultaessa, anna kävijän ensin rauhassa tutustua sisältöön. Mitä myöhemmin ponnahdusikkuna avataan sen vähemmän häiritsevää se on
  • Sivupalkit – Niiden käyttö tulee olla hyvin perusteltua ja jos niitä käytetään, ne tulee olla mahdollisimman vähän häiritseviä eli niissä on vain todella oleellinen sisältö kuten esim. liittymiset (Opt-in), uutiskirjetilaukset (Newsletter) ja erittäin tärkeät ja sisältöön liittyvät linkit
  • Turhat koristeet yleensäkin kuten esimerkiksi reunaviivat, boksit, näyttävät värirepertoaarit, tehosteet kuten varjot, asiaan liittymättömät kuvat jne.
  • Tekstivuodatukset jotka eivät liity suoranaisesti viestiisi
  • Yleensä ottaen mikä tahansa asia joka ei edistä viestisi perille menoa, eikä näin ollen oikeuta olemassaoloaan sivulla, tulee poistaa

Tunnistatko omilta sivuilta turhia asioita?

 

Viestitä oleellinen, olemassaolosi riippuu siitä

Jos et tiedä mikä on viestisi oleellinen sisältö ja mikä ei, ota kävijän tarpeet lähtökohdaksi.

Varmista ensin että kävijä on yhtä kuin asiakas tai mahdollinen asiakas.  Renkaanpotkijoista ei tarvitse välittää (muuta kuin että tunnistaa heidät ja poistaa seurantatiedoista).  Tunne asiakkaasi (tai tuleva sellainen) ja tarjoa sisältöä tämän tarpeisiin.  Jos tarjottua sisältöä ei kaivata, vaihda se oleelliseen sisältöön. Ellet tiedä mikä oleellinen sisältö on et myöskään tunne asiakkaitasi ja silloin akuutein ongelma on selvittää asiakkaan tarpeet – koko liiketoimintasi nojaa tähän tuntemukseen.

 

Kuinka selvitän asiakkaan tarpeet?

Helpoin ja nopein tapa on kysyä asiakkaalta itseltään ja tarkkailla tämän aiempaa ja nykyistä käyttäytymistä. Älä unohda asiakasrajapinnassa työskentelevät, he tietävät myös jotain asiasta. Muut selvitystavat ovatkin jo sitten ammattilaisten työsarkaa ja perustuvat käytettävissä olevan tiedon analysointiin, kyselyihin ja asiakkaiden arvioituun tulevaan käyttäytymiseen sekä kilpailijoiden seurantaan.

Tyypillisesti ammattilaisille ulkoistettavia asioita

 

Entä kuinka saan viestini näkyville?

Kun tiedät mitä haluat viestittää ja miksi, seuraava toimenpide on saada tieto kohderyhmälle.

Kuinka se tehdään?
Lyhyt oppimäärä on kaksijakoinen

  1. Varmista että sinulla on hyvä ja kaikissa laitteissa toimiva sivusto (kutsutaan responsiiviseksi sivustoksi) jossa viestisi näkyy
  2. Kun sivusto on kunnossa, se on saatava kohderyhmän tietouteen.

Hyvän ja toimivan sivuston saat nettisivustojen tekijöiltä ja kohderyhmätunnettuuden hoitaa nettimarkkinoinnin ammattilaiset.

 

Ok, viestini on kunnossa – riittääkö se?

Ei riitä. Viesti on myös saatava näkyville oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan.

Viestin päätarkoitus on saada potentiaalinen (mahdollinen) asiakas reagoimaan halutulla tavalla, ehkäpä ostamaan jotain tai yleensäkin toimimaan halutulla tavalla. Viestisi on siis saatava kohderyhmälle toimenpiteitä varten näkyville.

 

Kuinka saan viestini perille?

Ytimekäs vastaus on: nettimarkkinoinnilla. Tästä voit lukea enemmän asiasta.

Noin lyhyesti kyseessä on eri toimintatapoja saada ilosanoma oikeaan paikkaan, oikealla hetkellä. Se ei ole helppoa ja mitään yli yön magiaa ei kannata odottaa, pikemminkin kyseessä on maratonjuoksu kuin pikasprintti.

Aikahorisontti liikkuu kuukausissa, tyyliin vähintään puoli vuotta, ennen kuin tulosta alkaa näkyä – silloinkin edellyttäen että toimenpiteet olivat alun alkaen oikeat.

Käytä nettimarkkinoinnin asiantuntijoita. Ethän sinä itse poraa hampaitasi. Sama logiikka pätee markkinointiasioissa. Pyydä edes ohjeita ja neuvoja ammattilaiselta. Asiantuntijan tunnistat siitä, että hänellä on osaamista ja näyttöä asiasta.

 

Viesti perillä, miksei vieläkään tapahdu mitään?

Aika harvoin tapahtuu elämässä mitään ihan sen takia että kertoo jonkun tarinan, pitää myös kertoa mitä halutaan – on selväsanaisesti pyydettävä tai peräti kehotettava toimimaan toivotulla tavalla. Sama pätee markkinoinnissa. Siksi ei riitä, että viestität ilosanomaasi onnistuneesti – on myös saatava lukija toimimaan toivotulla tavalla.

Tällä on nettimarkkinoinnissa ihan oma termi, CTA joka suomeksi tarkoittaa toimintakehotusta (Call To Action).

 

Mikä ihmeen toimintakehotus?

Hyvä viesti oikein kohdennettuna herättää kävijässä kiinnostusta mutta se ei yksin vielä riitä toivottuun lopputulokseen.

CTA (Call To Action) eli toimintakehotuksen voit mieltää viitoituksena ja opasteena, jota noudattamalla asiakkaasi pääsee toivomaansa lopputulokseen. Ajattele CTAta vaikkapa hissinappina jonka vieressä on viitoitus, opaste oikeaan kerrokseen. Painamalla nappia hissi vie sinut toivottuun kerrokseen. Opaste ja painonappi yhdessä ovat sinun CTA. Se on myös lupauksesi opastaa asiakkaasi oikeaan kerrokseen. Kun asiakas paina nappia hänen tarve ja sinun viestisi kohtaavat.

Nettimaailmassa tämä viitoitus löytyy tyypillisesti klikattavan painonapin päälle liimattuna ja viestisi lupaus lunastetaan klikkaamalla nappia. Klikkaamisessa toteutuu vaihtokauppa – sinä annat kävijälle jotain haluttavaa ja saat vastikkeeksi jotain, esimerkiksi sähköpostiosoitteen, tilauksen tai jotain muuta tavoittelemaasi.

Saithan tämänkin oppaan klikkamalla CTAta 🙂

 

Lopuksi

Alan kirjainyhdistelmistä ja termeistä…

Olenko ihan pihalla ellen tiedä mitä A/B testi, AdWords, Analytics, Community Management, CPC, CPM, CLTV, CTA, PPC, PPM, Metrics, ROI, SEO, SEM, SoMe jne. tarkoittaa?

Lyhyt vastaus: Olet, mutta tässä vaiheessa riittää kun tiedät mitä haluat viestittää kohderyhmällesi ja että osaat asettaa realistisia, mitattavia tavoitteita sivuillesi sotkematta niitä lyhenteisiin ja termeihin.

 

Niin ja mistä saisin apua kaikkeen tähän?

Ideaalitapaus olisi tietenkin löytää kaikki osaaminen saman katon alta. Varmista että toimittajallasi on tarvittavaa osaamista. Kokonaisosaamiseen kuuluu:

  • Viestin eli sivuston sisällön tarvekartoittaminen,
  • sivuston tuottaminen (suunnittelu ja toteutus)
  • nettimarkkinoinnin suunnittelu ja ohjeistaminen tai sen toteutus
  • seuranta
  • seurantatiedon hyödyntäminen sivuston päivityksillä ja muilla toimenpiteillä.

Kokonaisosaamista on myös tiedon välittämistä sinulle ymmärrettävällä tavalla ilman että sinä tuntisit itsesi idiootiksi.