Julkaistu 6.3.2016

Laiska verkkopalvelun suunnittelu vie käyttäjiä

Olet varmaankin törmännyt verkossa surffatessa ärsyttäviin suunnitteluvirheisiin. Et ehkä tiedosta niitä, mutta joku siinä käytössä ärsytti.

MTV3 ja muutkin suuret toimijat sortuvat amatöörimäisiin virheisiin joita on helppo välttää suunnittelemalla loppuun asti (eikä antaa koodi-insinöörin toimia suunnittelijana 😉 ).

Alla pari viime viikolla bongattua emämokaa.

 

#1 – Näkymättömät tekstikentät

Tämä ongelma tuli eteen MTV3:n Katsomo-palvelussa. Onnistuisiko sinulta ensiyrittämällä kirjautuminen?

 

Suunnittelu jätetty puolitiehen katsomo.fi:n käyttöliittymässä
Suunnittelu jätetty puolitiehen katsomo.fi:n käyttöliittymässä

 

Niinpä!

Mikään muu, kuin valkoinen ohut viiva (vaalealla pohjalla!) ei viittaa siihen, että kaksi tekstiä “Kirjaudu elämyksiin” -tekstin alapuolella voidaan klikata aktiiviseksi ja niihin voi kirjoittaa.

Tällainen hämmentää käyttäjää. Tämänlainen “näkymätön input” -design voi toimia mutta vain silloin kun tehdään käyttäjälle selväksi, että kyseessä on tekstikenttä johon voi kirjoittaa. Jos siinä on vain ensinäkemällä teksti, vaikkakin “salasana” (tms), ei käyttäjä välttämättä huomioi sitä koska ajattelee, että se on vain teksti muiden joukossa. Ei pidä olettaa, että käyttäjä lukee jokaisen osion näkymästä.

Jos taas tekstikentillä olisi ollut selkeät ääriviivat, tai vaikkapa erottuva tausta, olisi käyttäjä heti huomannut, että kyseessä on tekstikenttä. Tekstikenttiä, eli formeja, osaavat jokainen verkon käyttäjä käyttää.

Eli:
Suunnittele elementit niin että käyttäjä ymmärtää heti mistä on kyse ja miten sitä käytetään. Turha leikkiminen designillä voi johtaa käytettävyyden hankaloittamiseen.

 

#2 – Ärsyttävät mainokset

Monilla uutissivustoilla, eniten pienemmillä medioilla, on alkanut näkymään uusia mainostustapoja – videomainokset voivat toki olla näkyviä ja kiinnittävät huomion, mutta kun niitä ripotellaan paikkoihin missä huomio on jo kiinnitetty muualle, alkaa käyttäjä ärsyyntyä.

Käytännnön esimerkki (kuvat samasta kohtaa tekstiä):

 

Verkkopalvelu hätistää lukijansa ärsyttävillä mainoksilla
Voice.fi hätistää lukijansa ärsyttävillä mainoksilla

 

Lukukokemus keskeytetään aiheettomasti laittamalla silmien eteen videomainos.

Kun käyttäjä keskeytetään, etenkin mainonnalla, siitä mitä hän on juuri tekemässä, ei voi kahta kertaa miettiä ärsyttääkö se häntä.

Nyrkkisääntö: älä ripottele dynaamisia, eli itsestään liikkuvia ja muuttuvia elementtejä keskelle sitä, mitä käyttäjä juuri tekee, juurikin esimerkiksi tekstipalstaa. Keskittyminen herpaantuu ja käyttäjä ärsyyntyy. Tämä voi pahimmassa tapauksessa viedä käyttäjän kilpailijan sivulle.

Huonolla suunnittelulla voi menettää käyttäjiä.

 

Pitäisikö käyttää riittävästi aikaa verkkosivun suunnitteluun?

Pitäisi.

Oikotie suunnittelussa voi käydä kalliiksi kahdellakin tavalla:

  1. Toteutusvaihe pitenee ja laatu heikkenee
    • = kalliimpi työn toteutus
  2. Ajat asiakkaita kilpailijoiden syliin huonon käyttökokemuksen takia
    • = vähemmän tilauksia

Turhaan ei sanota, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!